آثار, احادیث و سخنان

الگوهای موفق تربیت شده از دیدگاه نهج البلاغه

پیرامون الگوهای موفق ، بحث بسیار ارزنده در نهج البلاغه موجود می باشد که در این بحث پیامبران خدا و رسول گرامی اسلام و اصحاب و یاران آن بزرگ پیامبر و سیمای پرهیزگاران و امامان معصوم (ع ) را معرفی می نماید.
در رابطه با اطاعت و پیروی از پیامبران الهی و نقش تربیتی آنان می فرماید:
خداوند اراده کرده است که پیروی مردم از پیامبرانش باشد و کتابهای آنان را تصدیق کنند و به دستورات آنها گوش فرادهند.
انقلاب اسلامی
انقلاب و قیام و حرکت موفق یک امت بهترین و ارزنده ترین مربی و آموزگار دلهای آماده تربیت است . نهضت و قیام رهایی بخش ، نقش اساسی در تربیت اجتماعی دارد. ترس و زبونیها را از دل میلیونها انسان می شوید و شجاعت و دلاوری و شهادت طلبی را به همه می آموزد. در انقلاب همه آزمایش می شوند و زشتیها و پلیدیهای خود را نشان می دهند. آیا میلیونها دل و جان آماده ای را که در انقلاب اسلامی ما عوض شد و رنگ خدایی گرفت . می شود انکار کرد؟
نعمت انقلاب ، از بزرگترین نعمتهای الهی و حرکت انقلاب از بزرگترین عوامل تربیتی بشمار می آید که درود و سلام همه ما به فرزند راستین علی (ع ) امام فقید امت اسلامی و امام حاضر در صحنه زمان ما حضرت آیت الله خامنه ای و رهروان راه امام خمینی باد.
در این رابطه امام علی (ع ) می فرماید: سوگند به خدایی که پیامبر را به حق مبعوث کرد به سختی آزمایش می شوید و غربال می گردید… آنچنان که پایین به بالا و بالا به پایین بازگردد.
نتیجه گیری
امروزه کلید تمامی ابعاد توسعه را، توسعه انسانی قلمداد می کنند که بدون آن رشد و توسعه امکانپذیر نیست . در نظام اسلامی ، نیروی انسانی از طرفی خود هدف است که توسعه برای او در خدمت اوست و از طرف دیگر خود عامل و کلید توسعه است .
امیرالمو منین (ع ) می فرمایند: ای کمیل مردم به سه دسته اند، اول علمای ربانی ، دوم دانشجویان که در راه نجات هستند و سوم فرومایگان پست و بی اراده ای که خیری در آنها نیست .
آنچه در این بیان شریف مدنظر قرار گرفته ، توسعه منابع انسانی و رشد و ارتقای علمی ، فکری و معنوی انسانهاست که کلید سعادت دنیا و آخرت می باشد. البته مفهوم علم و دانش وسیع و فراتر از ابعاد فیزیکی و مادی است . هدف علم معرفت الله است و نهایت آن وصول انسان به مقام معرفت الهی و منزل علمای ربانی است .
حضرت علی (ع ) از این دیدگاه انسانها را به سه گروه تقسیم نموده اند که دو گروه از آنها اهل نجات هستند. اولین گروه واصلان الی اله و دومین گروه طالبانی که در مسیر کمال کوشا هستند (توسعه اند و از طرف دیگر مظروف آن ). توسعه واقعی به توسعه ظرفیتهای فکری ، اخلاقی ، اعتقادی ، بینشی و معرفتی انسانها مربوط می شود.
هدف توسعه باید خود انسانها و انسانیت آنها باشد. اسلام انسان را جوهری ترکیب یافته از řęàو ملکوت دانسته و او را به مقیاس عمیقی تشبیه نمود که دسترسی به عمق و ابعاد وجودی وی کاری بسیار پیچیده و دور از نگاه سطحی به پهنای اقیانوس وجود اوست .
برگرفته از کتاب امام علی(ع) فرهنگ عمومی و همبستگی اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *