احادیث و سخنان

سخنان امام علی در روانشناسی و نماز

در «نیایش» و «دعا» چون ارتباط روانی انسان با مرکز ومبدا آفرینش است، باید روح دارای «شادابی» و «پذیرش» باشد.
یعنی اگر بین روان آدمی و نیایش، تناسب وجود داشته باشد، نیایش جایگاه شایسته خود را خواهد داشت.
آنگاه در جان آدمی اثر می گذارد،
درمان می بخشد،
روح را دگرگون می سازد.
شگفت آور آنکه در چهارده قرن قبل حضرت امیرالمومنین علیه السلام به ارتباط عمیق روانشناسی و نیایش توجّه داشته و به روانشناسی نیایش، اشاره فرمود که:
إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَإِدْبَاراً؛ فَإِذَا اَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ، وَإِذَا اَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ.
(دل ها را روی آوردن و نشاط، و پُشت کردن و فراری است، پس آنگاه که نشاط دارند آن را بر انجام مستحبّات وا دارید، و آنگاه که پُشت کرده بی نشاط است، به انجام واجبات قناعت کنید.)(۱).

حکمت ۳۱۲ نهج البلاغه معجم المفهرس مولّف، که اسناد آن به این شرح است:
۱- عقد الفرید ج ۶ ص ۲۷۹: ابن عبد ربه مالکی (متوفای ۳۲۸ه)
۲- اصول کافی ج۱ ص۴۸ ح۱: کلینی (متوفای ۳۲۸ ه)
۳- دستور معالم الحکم ص ۲۳: قاضی قضاعی (متوفای ۴۵۴ ه)
۴- ربیع الابرار ج۱ ص۲۳ ب۱: زمخشری معتزلی (متوفای ۵۳۸ ه)
۵- نهایه الارب ج ۸ ص ۱۸۱: نویری شافعی (متوفای ۷۳۲ ه)
۶- روضه الواعظین ص ۴۱۴: ابن فتّال نیشابوری (متوفای ۵۰۸ه)
۷- غرر الحکم ص ۱۱۳ / ج ۲ ص ۵۴۴: آمدی (متوفای ۵۸۸ ه)
۸- الحکمه الخالده ص ۱۱۲: ابن مسکویه (متوفای ۴۲۱ ه).
برگرفته از کتاب امام علی (ع)و مباحث معنوی و عبادی نوشته آقای محمد دشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *